Het koor

Oosterleek 2005

Zet pakweg 35 vrouwen en mannen bij elkaar die één gezamenlijke passie delen: de liedjes van André Hazes en vooral het zingen daarvan. Resultaat: het Hazeskoor, een koor dat vanaf februari 2005 op de rails staat en tweewekelijks op de maandag repeteert.

Initiatiefnemer en herbergier Klaas Vis plaatst eind 2004 een kleine oproep in de krant en een paar weken later staan enthousiaste Hazesfans klaar voor de eerste repetitie. Allemaal mensen die vinden dat Hazes’ muzikale nalatenschap te groot is om er niets mee te doen en te mooi om te laten liggen.

Interview met Klaas Visser en Bert Pfeiffer over de start van het koor.

Met de komst van het koor worden zijn geweldige liedjes veilig gesteld voor de toekomst en op een laagdrempelige wijze toegankelijk gemaakt voor iedereen die deze juweeltjes in haar/zijn hart heeft gesloten. En voor wie geldt dit niet?

Meezinggehalte.

Het koor repeteert tweewekelijks onder leiding van Perry mét een volledige band. Met een breed scala aan liedjes in handen wordt het repertoire steeds vernieuwd en volgt het ene spetterende optreden op het andere. Festivals, kroegen, feesten etc. Het koor is multi-inzetbaar (concerten, bedrijfsfeest, festivals en de kroeg) en de liedjes hebben een hoog meezinggehalte want wie kent ze niet? ‘n Beetje Verliefd, Sorry, Waarom, Vaag & Stil, De Vlieger en Een Vriend. Noem maar op, deze liedjes en nog veel meer zijn voor altijd in onze herinneringen gegrift.

Algemeen.

Het gaat om een uniek koor voor Nederland. Ook uniek omdat Hazes solozanger was en zijn liedjes nooit bedoeld heeft als koorliedjes. Dat betekent dat elk werk gearrangeerd moet worden: geschikt gemaakt voor koorzang. In concreto: het Hazeskoor zal nooit klinken zoals Hazes klonk, maar wél een soortgelijke sfeer kunnen en willen oproepen.

En dát is precies de bedoeling. Onze liedjes zijn “het feest der herkenning”: voor zowel de leden als het publiek.

Lokatie

De thuisbasis van het Hazeskoor is het sfeervolle ‘Pampus’ aan de Zuiderdijk 6 te Bovenkarspel.